Aloha-Hawaii.reismee.nl

Ninamu was (manta)stisch!!!

Ia Orana

Daar zijn we dan weer terug op de bewoonde wereld. De afgelopen dagen hebben we doorgebracht op misschien voor ons wel het mooiste stukje paradijs op aarde. Na Bora Bora dachten we echt dat niks dit meer ging overtreffen. (Vooral niet toen we sushi gingen eten bij het meest luxe hotel van Bora Bora het st, regis OMG wat lekkerrrr) pff nou toen we er landen was het weer ook niet fantastisch. Maar net als op Bora Bora zag het water er adembenemend mooi blauw uit. Ons vliegtuig zou ook nog doorvliegen naar Tahiti. Omdat onze franse taal nog niet optimaal was, waren we zelfs bijna te laat met uitstappen op Tikehau, Oopssss.

Het vliegveld was niet groter dan ons huis, telt 1 shopje en 2 incheckbalies. Security kennen ze hier niet en ook bagagebanden zijn ver te zoeken. Maar de gastvrijheid was gelijk te voelen. We werden echt superleuk ontvangen door 3 mensen van Ninamu, waarna we met een truck naar de haven werden gereden om naar Ninamu te varen.

Tikehau is net als Rangiroa een atoll, een soort van verzonken vulkaan waarvan alleen een ringentje land nog zichtbaar is. Vaak zijn dit allemaal kleine eilandjes (motu's) en in het midden is een prachtige lagune met veel koraal en vissen.

Ninamu was 1 van die motu's. Het is een prive eiland met 7 bungalowtjes die allemaal anders eruit zien en handgemaakt zijn van alles wat er op het eiland te vinden is. Overal zie je koraal, schelpen en takken op een prachtige manier samenkomen tot 1 muur. Omdat je maar op zo'n klein eiland zit heb je ook gelijk contact met alle andere mensen op het eiland. Zo is er maar 1 kok, die alle maaltijden voor je maakt. Melanie onze transgender barvrouw die de lekkerste cocktails voor ons maakte en Kana en Jody die met de gasten boottochtjes maakten. Elke dag kon je kiezen of je mee wilde doen aan een excursie. Wij waren vooral dol op de snorkel excursies, met name als we naar de manta's gingen. In het midden van de lagune is een stuk dood koraal, wat ze ook wel de manta cleaning station noemen. Elke ochtend komen de manta's daar om gebruik te maken van die kleine visjes die hun lichaam schoonmaken. Echt prachtig om die mega grote beesten door het water te zien zweven.

Het lastige aan zo'n eiland is dat er geen supermarkt in de buurt is. Dus toen ik te horen kreeg dat onze kok dol was op het bereiden van vis was het wel ff slikken voor mij. Het enige soort vis wat ik thuis namelijk eet is een stokbroodje met gerookte zalm en vissticks. Ik denk niet dat ze daar op voorraad zouden hebben. Maar eerlijk is eerlijk, wow wat hebben we daar lekker gegeten. En speciaal voor mij werd er bijna na elke lunch en avondmaaltijd een toetje van chocolade geserveerd. Mmmmmmmm! En het beste van allemaal, ok ik heb er wel alle dagen om moeten zeuren, maar ons afscheidsdiner was Pizza night :) De enige steenoven gemaakt van koraal ter wereld werd uren van te voren aangestoken zodat we 's avonds de lekkerste pizza's konden eten. Echt geweldig.

Het leuke van ninamu is omdat het zo klein je ook veel contact hebt met de andere gasten. In dit geval echt leuk want onze medegasten waren echt aardig en gezellig. Misschien kwam het wel door de cocktails maar we hebben er echt heel wat af gelachen :) Vooral de eigenaar Chris is een persoonlijkheid op zich. De andere stellen kwamen uit Amerika (hawaii of all places) Australie en Tahiti. Het laatste stel heeft ons uitgenodigd om op de allerlaatste avond in Frans Polynesie bij hun thuis te komen eten.Zo leuk en aardig! De andere stellen ontmoeten we waarschijnlijk nog op Moorea ons laatste eiland. Maar vanmorgen was het helaas dan toch echt zo ver, nog 1 keertje naar de manta's met z'n allen en wij moesten daarna helaas vertrekken.

Voor heel Frans polynesie kan ik veel reclame gaan maken, maar vooral Ninamu is een heel speciaal plekje in deze wereld. Mocht je ooit de kans hebben om naar Frans polynesie te gaan sla dan vooral niet Tikehau met haar Ninamu over. Het eten was er super, de barvrouw fantastisch en het eiland prachtig.

Voor nu hebben we eerst nog 5 daagjes Rangiroa voor de boeg. Een veel ruiger eiland. Hier verblijven we in een simpel pensionnetje maar de gastheer is even vriendelijk als alle andere Polynesiers. Waarom zijn Nederlanders nou niet net zo :) Morgen gaan we naar een pearl farm. Jaja zo'n farm waarbij ze de mooiste parels (Chrissssssss........???? vraagteken met HELE GROTE OGEN) van de wereld kweken. De black pearl... En ze dus ook hele mooie sieraden van maken. ( je snapt nu wel mijn grote ogen waarschijnlijk :) ) Ben benieuwd wat dit eiland verder gaat brengen. Daarna is Moorea aan de beurt waar we waarschijnlijk onze vrienden uit Australie en Amerika nog weer zullen ontmoeten.

Colette

JALOERS ....Met grote hoofdletters !! Ziet er zo mooi uit, leuk verhaal, hier regent het al zo'n beetje de hele dag.... Maar eh...vrienden in Amerika en Australië is altijd handig hihi xxxx

Paul Davina

Oppassen met zoveel belevenissen. Straks ben je zo maar 12,5 jaar getrouwd. Dit verhaal lijkt niet op te houden. Wat moet dit genieten zijn met een hele mooie "G". Veel plezier nog!

Jorieke

Wauw wauw wauw. ...Zo mooi!
Blijf daar maar wonen, dan kan ik op bezoek komen :-)